Under et nylig lansert initiativ, KwikChex og Euroc oppfordrer timeshare eiere til å arkivere rapporter om innringere og andre uønskede kontakter, for eksempel via e-post og tekst. Alle rapporter vil bli undersøkt og bevis på brudd på databeskyttelse og annen ulovlig oppførsel vil bli samlet og presentert for relevante myndigheter i hele Europa.
Antall plagesamtaler og tilkoblede svindel har økt dramatisk siden starten av Covidien-19 krise og de som retter seg mot timeshareiere er blant de mest produktive og alvorlige når det gjelder økonomiske tap. Dette initiativet, som startet i Storbritannia og nå rulles ut over hele Europa, er rettet mot å håndheve databeskyttelseslover - ikke bare identifisere innringere og telefonsentraler de jobber for, men også de som kjøper tjenestene - og der det er mulig spore tilbake til de som først begynte ulovlig å selge dataene.
Forbrukernedsettelse i en skremmende skala
De pågående etterforskningene fra KwikChex begynner allerede å markere omfanget og alvorlighetsgraden av problemene. Bare 20 kaldtelefonnumre som nylig ble sjekket, hadde vært ansvarlig for anslagsvis over 70,000 plagsamtaler. Noen av gjerningsmennene er allerede identifisert, men dette er utvilsomt bare toppen av isfjellet, og det forventes at antallet identifiserte svindelanrop som er blitt utført eller som for øyeblikket blir utført, vil overstige over en halv million og forbrukerne har falt offer for svindel med millioner av tapte. I ett tilfelle alene om falske timeshare-utreise, kompensasjon og ferie- / fritidsklubber som nå er gjenstand for en pågående politietterforskning, beregnes forbrukernes tap til over £ 37 millioner.
Mange timeshare-eiere er klar over at innringerne iboende er uærlige og forteller det innringere - men selv når forbrukerne er registrert på ordninger og bruker teknologi som er utformet for å forhindre generende anrop, blir de fortsatt trakassert når innringerne stadig skifter tall og ignorerer generelle data Beskyttelsesforskrift (GDPR). Forbrukerne rapporterer at de er plaget av “3-4 samtaler om dagen i flere uker”, selv etter å ha krevd at de blir tatt av samtalelistene.
Uærligheten som praktiseres er eksepsjonell. Innringere hevder ofte å være fra offisielt klingende organisasjoner, for eksempel 'Forbrukerbeskyttelsespanelet', eller de bruker uredelig navnene på eksisterende organisasjoner som Citizens Advice Bureau. Deres oppdrag er å lokke forbrukerne til å betale betydelige avgifter for timeshare-frigjøring og kompensasjon, og de presser for at dette skal gjøres umiddelbart, ofte med forvrengning og direkte løgner. Og det skal ikke glemmes at personopplysninger i gale hender kan og selges ofte til andre rogues, noe som øker potensialet for gener og potensielle økonomiske tap.
Tidsdelseiers rettigheter til beskyttelse og tilgang til gratis hjelp
Timeshare-eiere har rett til og har beskyttelse i henhold til lov angående deres timeshare og deres data. Anerkjente advokatfirmaer vil ikke handle på denne måten. Det er forbudt for regulerte firmaer å gjøre det.
Under dette initiativet vil disse rettighetene støttes via gratis tjenester som gjør det mulig for timeshareiere å handle mer effektivt mot data- og personvernkrenkelser og henvises til kvalifiserte og regulerte juridiske eksperter og relevante myndigheter der det er nødvendig. I mange tilfeller oppdager timeshareeiere som bruker disse ressursene, at de har rett til gratis eller lave / faste kostnadsløsninger på eventuelle problemer de måtte ha, inkludert gratis utgivelser fra timeshare-kontrakter og gratis krav (for eksempel i henhold til UK Consumer Credit Act og det er ikke noe behov i alle fall å betale avgifter). Der det er saker som krever formelle rettslige skritt, kan dette bistås av advokater som vil gi innledende gratis levedyktighetsrapporter - og som ikke har en historie med å være knyttet til virksomheter som har vist seg å ha vært involvert i tidligere svindel.
Forbrukere kan lage rapporter angående misbruk av data ved å bruke følgende lenke -https://timesharebusinesscheck.org/cold-calling-data-theft/